Sztuka starożytnej Mezopotamii
Sztuka i architektura Sumeryjska
Sztuka Akadyjska
Sztuka Asyryjska
Państwo Nowobabilońskie
Sztuka i architektura Sumeryjska
Sztuka Akadyjska
Sztuka Asyryjska
Państwo Nowobabilońskie
Sztuka i architektura Sumeryjska
Każde miasto sumeryjskie miało swojego patrona, który opiekował się jego mieszkańcami (podobnie jak w star. Grecji). W zamian za opiekę ludzie budowali dla bóstwa świątynie, tzw. zigguraty – wysokie (żeby być jak najbliżej Boga), wznoszone z wypalanej cegły (nietrwały materiał dlatego zachowało się tylko kilka zigguratów)budowla tarasowa, schodkowa. Świątynia wznosiła się na samej górze Zigguratu, prowadziły do niej schody łączące również różne tarasy, w świątyni mógł przebywać tylko kapłan.
Sumerowie byli politeistami, Bóg opiekun miasta był jego przedstawicielem na ogólnym zgromadzeniu Bogów. Ludzie oddawali swojemu Bogu cześć, zamawiając jego posążek i stawiając go w świątyni. Posążki nie były traktowane jak wyobrażenie Boga ale jako Bóg, często przedstawiały zleceniodawcę, który dzięki temu mógł obcować z Bogiem. Figurki przedstawiające Sumerów nazywamy Figurkami Wotywnymi. Figurki te miały wypukłe oczy (od oglądania boskiej postaci)
Najważniejsze dzieła rzeźbiarskie
- figurki wotywne
- Głowa Bogini z Uruk (ok. 3500 a 3000)
- Lira z Ur – (przedstawia epos o Gilgameszu – pierwsza literacka historia o superbohaterze, Gilgamesz i jego jego towarzysz Enkidu walczą z Niebiańskim Bykiem – dlatego przedstawiony byk ma niebieskie rogi- którego zabijają. Pozostałe sceny (3) przedstawiają zwierzęta o antropomorficznych cechach serwujące człowiekowi jedzenie.
- Sztandar w Ur – drewniana, inkrustowana skrzynia, na której bokach przedstawiono militarne zwycięstwo Sumerów z roku ok 2600 p.n.e. Z jednej strony skrzyni artysta pokazuje bitwę a z drugiej pokój. Postać króla jest wyraźnie większa niż pozostałe, kompozycja trójpasowa- czytamy od dołu go góry
dolny pas – bitwa
środkowy – bitwa
górny – gromadzenie jeńców
druga strona – pokój
dolny pas – lud znoszący łupy wojenne
środkowy pas – parada zwycięzców
górny pas – uczta
Jest to przykład narracji wizualnej.
Sztuka Akadyjska
ok. 2334 r.p.n.e. Sargon Wielki (panowanie ok. 2334-2279 p.n.e.) semicki władca jednoczy Mezopotamię podbijając ją oraz północną Syrię i część Anatolii dzięki czemu stworzył pierwsze na świecie imperium.
Sztuka stała się w tym czasie narzędziem propagandowym. Sargon szanował religię sumeryjską ale przedkładał nad nią politykę, zastąpił język sumeryjski akadyjskim i doprowadził do zaniku kultury Sumerów.
Przykład sztuki propagandowej
- Głowa władcy akadyjskiego wykonana z brązu, znaleziona w Niniwie. Król przedstawiony jako świecki władca podobny do Boga.
Imperium Akadyjskie przetrwało przez ok. 200 lat do ok. 2112 r.p.n.e, , następnie w skutek licznych najazdów upadło i po 50 latach zjednoczyło się na nowo na ok. 100 lat po czym zniknęło raz na zawsze. Był to czas licznych wojen, sztuka nie miała większego znaczenia i nie była wybitna.
w 1792 r.p.n.e. pojawia się Babilon, polityczna i kulturowa stolica za czasów panowania Hammurabiego. Następuje odrodzenie religii sumeryjskiej (władca przedkładał religie nad politykę) Hammurabi stworzył pierwszy kodeks boskich praw znany jako kodeks Hammurabiego – spisany pismem klinowym, zapobiegał wydawaniu subiektywnych wyroków.
1596 r.pn.e. Hetyci podbijają Babilon
Rozwój plemion asyryjskich i powstanie ok. roku 1363 p.n.e. Imperium Asyryjskiego spowodowało wyparcie Hetytów z terenu Mezopotamii
Sztuka Asyryjska
Sztuka Asyryjska przedstawiała, wysławiała głównie władców w celu odstraszenia lub zastraszenia wrogów.Jest to głównie sztuka wojenna i przedstawiająca polowania.
Każdy kolejny władca asyryjski budował większy pałac niż jego poprzednik, dzięki czemu pokazywał swoją potęgę (sztuka Macho )
ŹRÓDŁO :http://www.historyksztuki.pl/sztuka-starozynej-mezopotamii-i-egiptu/|
Każde miasto sumeryjskie miało swojego patrona, który opiekował się jego mieszkańcami (podobnie jak w star. Grecji). W zamian za opiekę ludzie budowali dla bóstwa świątynie, tzw. zigguraty – wysokie (żeby być jak najbliżej Boga), wznoszone z wypalanej cegły (nietrwały materiał dlatego zachowało się tylko kilka zigguratów)budowla tarasowa, schodkowa. Świątynia wznosiła się na samej górze Zigguratu, prowadziły do niej schody łączące również różne tarasy, w świątyni mógł przebywać tylko kapłan.
Sumerowie byli politeistami, Bóg opiekun miasta był jego przedstawicielem na ogólnym zgromadzeniu Bogów. Ludzie oddawali swojemu Bogu cześć, zamawiając jego posążek i stawiając go w świątyni. Posążki nie były traktowane jak wyobrażenie Boga ale jako Bóg, często przedstawiały zleceniodawcę, który dzięki temu mógł obcować z Bogiem. Figurki przedstawiające Sumerów nazywamy Figurkami Wotywnymi. Figurki te miały wypukłe oczy (od oglądania boskiej postaci)
Najważniejsze dzieła rzeźbiarskie
- figurki wotywne
- Głowa Bogini z Uruk (ok. 3500 a 3000)
- Lira z Ur – (przedstawia epos o Gilgameszu – pierwsza literacka historia o superbohaterze, Gilgamesz i jego jego towarzysz Enkidu walczą z Niebiańskim Bykiem – dlatego przedstawiony byk ma niebieskie rogi- którego zabijają. Pozostałe sceny (3) przedstawiają zwierzęta o antropomorficznych cechach serwujące człowiekowi jedzenie.
- Sztandar w Ur – drewniana, inkrustowana skrzynia, na której bokach przedstawiono militarne zwycięstwo Sumerów z roku ok 2600 p.n.e. Z jednej strony skrzyni artysta pokazuje bitwę a z drugiej pokój. Postać króla jest wyraźnie większa niż pozostałe, kompozycja trójpasowa- czytamy od dołu go góry
dolny pas – bitwa
środkowy – bitwa
górny – gromadzenie jeńców
druga strona – pokój
dolny pas – lud znoszący łupy wojenne
środkowy pas – parada zwycięzców
górny pas – uczta
Jest to przykład narracji wizualnej.
Sztuka Akadyjska
ok. 2334 r.p.n.e. Sargon Wielki (panowanie ok. 2334-2279 p.n.e.) semicki władca jednoczy Mezopotamię podbijając ją oraz północną Syrię i część Anatolii dzięki czemu stworzył pierwsze na świecie imperium.
Sztuka stała się w tym czasie narzędziem propagandowym. Sargon szanował religię sumeryjską ale przedkładał nad nią politykę, zastąpił język sumeryjski akadyjskim i doprowadził do zaniku kultury Sumerów.
Przykład sztuki propagandowej
- Głowa władcy akadyjskiego wykonana z brązu, znaleziona w Niniwie. Król przedstawiony jako świecki władca podobny do Boga.
Imperium Akadyjskie przetrwało przez ok. 200 lat do ok. 2112 r.p.n.e, , następnie w skutek licznych najazdów upadło i po 50 latach zjednoczyło się na nowo na ok. 100 lat po czym zniknęło raz na zawsze. Był to czas licznych wojen, sztuka nie miała większego znaczenia i nie była wybitna.
w 1792 r.p.n.e. pojawia się Babilon, polityczna i kulturowa stolica za czasów panowania Hammurabiego. Następuje odrodzenie religii sumeryjskiej (władca przedkładał religie nad politykę) Hammurabi stworzył pierwszy kodeks boskich praw znany jako kodeks Hammurabiego – spisany pismem klinowym, zapobiegał wydawaniu subiektywnych wyroków.
1596 r.pn.e. Hetyci podbijają Babilon
Rozwój plemion asyryjskich i powstanie ok. roku 1363 p.n.e. Imperium Asyryjskiego spowodowało wyparcie Hetytów z terenu Mezopotamii
Sztuka Asyryjska
Sztuka Asyryjska przedstawiała, wysławiała głównie władców w celu odstraszenia lub zastraszenia wrogów.Jest to głównie sztuka wojenna i przedstawiająca polowania.
Każdy kolejny władca asyryjski budował większy pałac niż jego poprzednik, dzięki czemu pokazywał swoją potęgę (sztuka Macho )
ŹRÓDŁO :http://www.historyksztuki.pl/sztuka-starozynej-mezopotamii-i-egiptu/|
Autorzy: Magdalena Tyrka, Klaudia Sawko, Paulina Kudlak, Martyna Wawrowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz